Wie stopt Amsterdam?

Burgemeester Halsema wil minder toeristen omdat de stad het gewoon niet aankan, zegt ze in een artikel in NRC. Ze haalt 2019 aan als rampjaar. De middelen om die toestroom te beperken, zijn echter beperkt. Coffeeshops uitkopen is te duur en hoe voorkom je stag en hen parties? Als die groepen niet met het vliegtuig (kunnen) komen, dan toch met de boot? Een andere optie is De Wallen verplaatsen, omdat ze een aanzuigende werking hebben op de feesttoerist. Maar wie wil een erotisch centrum in de buurt? Met allerhande (geslachts)verkeeroverlast?

Wat de burgemeester gemakshalve niet noemt, is de eigen citymarketing, die sinds 2019 Amsterdam & Partners heet. A&P zegt voor 2025 te streven naar een bezoekerseconomie die waarde toevoegt en geen overlast veroorzaakt. We richten ons actief op bezoekers die voor congressen en cultuur komen, in de breedste zin van het woord. Oké, het richt zich niet op de feesttoerist maar op de congresbezoekers en dat is vast netter volk. Maar het gaat sec om aantallen en niet om soorten. Waarom houd je een instantie in stand die er alles aan doet om mensen naar Amsterdam te halen?

Laat Amsterdam stoppen met zichzelf promoten. We kunnen nog jaren teren op een bedenkelijke reputatie, maar zoetjes aan stokt de toestroom en normaliseert het toeristenbedrijf. Het levert vast ook vriendelijker Amsterdammers op, die nu als gebeten honden reageren op welke toerist dan ook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s