Zijn ze gek geworden, was mijn eerste reactie op het Amsterdamse voorstel om de stad in 2030 benzine- en dieselvrij te maken. Hoe bevoorraad je dan de stad? Komen er hubs aan de stadsgrens waar vrachtwagens hun goederen afleveren voor elektrisch vervolgtransport? Idem voor bezoekers. Dan moeten er grote parkeerterreinen komen (geen idee waar). Over mijn eigen auto zit ik niet in. Tegen die tijd ben ik 64 jaar en is mobiel zijn minder relevant. En wie weet – als de markt daarin voorziet – zijn er dan betaalbare elektrische auto’s te koop. De goedkoopste kost momenteel circa € 20.000,-. Ik zag ook de voordelen: een stille stad, zoals wij dat beleefden in Tokio, met veel schonere lucht. Telkens als we op vakantie in de natuur zitten, raken we geen zakdoek aan. Terwijl terug in Amsterdam het niezen al snel begint. Exit fijnstof. Nog een voordeel: een rem op de stroom toeristen en wellicht ook minder criminaliteit. Ik zie hybride auto’s vooralsnog niet gebruikt worden als vluchtauto of voor een ram- en plofkraak. Misschien is het niet cool genoeg.